Obiectivele proiectului “Together for a Successful School Community”
1. Optimizarea integrării școlare a elevilor cu tulburări sau dificultăți diverse, materializată în atitudine pozitivă față de școală și rezultate la evaluarea sumativă.
Performanțele școlare ale elevilor sunt influențate nu doar de dezvoltarea intelectuală a acestora sau de factorii psihici interni, ci și de condițiile externe (calitatea pregătirii profesionale a cadrului didactic, strategiile de predare și mijloacele de învățământ folosite pentru facilitarea învățării). Pentru a optimiza rezultatele obținute în integrarea celor 95 de elevi identificați cu tulburări sau dificultăți diverse, personalul școlii va participa la cursuri de formare pentru a învăța și experimenta practici de succes în crearea de curriculum sau strategii noi, creative, care să îmbunătățească atitudinea față de școală, promovând incluziunea și non-discriminarea. Competențele dobândite de personalul didactic si nedidactic la cursurile de formare privind abordarea unor strategii active, colaborative, adaptate diferențiat la nevoile elevilor vor putea fi exersate în activitatea instructiv-educativă. Apreciem că perfecționarea profesorilor va genera schimbări în procesul didactic.
Acest obiectiv va fi considerat atins dacă 75% dintre cei 95 de elevi cu tulburări sau dificultăți diverse, vor obține rezultate mai bune la evaluarea sumativă de la finalul anului școlar, comparativ cu anul școlar anterior, iar raportul anual realizat de psihopedagogul școlar sau de profesor va consemna ameliorarea atitudinii față de școală sau a comportamentelor indezirabile, față de situația descrisă inițial.
2. Creșterea utilizării resurselor digitale și a mijloacelor tehnice în conceperea strategiilor educaționale centrate pe elev.
Pentru atingerea acestui obiectiv, 14% dintre cadrele didactice (10 profesori) vor participa la programe europene de formare continuă, în cursul anului școlar 2023-2024, finalizate cu certificate conform normativelor în vigoare. Implicarea personalului didactic în activități de formare va conduce la îmbunătățirea demersului didactic, prin folosirea de metode și strategii noi în activitatea curentă, adaptate nevoilor elevilor, prin crearea și utilizarea de conținut digital pentru învățare independentă, învățare activă și învățare colaborativă. Urmărim ca tehnologia informațiilor să devină o resursă educațională relevantă, iar mijloacele de care școala dispune să fie exploatate eficient, inclusiv pentru elevii cu tulburări și dificultăți diverse. Prin crearea de către profesorii formați a unor scenarii didactice bazate pe diferențierea/ individualizarea activității și a unor resurse digitale cu acces deschis se va îmbunătăți calitatea actului educațional din școală și din comunitate.
Acest obiectiv va fi considerat ca îndeplinit dacă 100% dintre profesorii participanți la cursurile de formare vor proiecta scenarii didactice bazate pe strategii educaționale centrate pe elev, valorificând diferențele individuale și utilizând resursele digitale create. Ca instrumente de evaluare vom folosi fișele de interasistențe la ore.
3. Îmbunătățirea percepției privind climatul educațional la nivelul elevilor și profesorilor
Experiența subiectivă pe care o au elevii și profesorii în școală crește nivelul de implicare în activitățile de învățare și influențează pozitiv performanțele, fiind reduse problemele emoționale sau comportamentale. Se vor exersa activități în echipă, acțiuni colaborative în școală și în afara ei, dezvoltând un parteneriat real școală-familie-comunitate, în urma căruia elevul să devină mai motivat să învețe. Se vor accesa mai ales resursele digitale îmbinate cu elemente de lucru outdoor, aceste strategii contribuind la crearea unui climat caracterizat de siguranță emoțională și atmosferă de colaborare. Este relevantă pentru acest proiect și colaborarea dintre profesorii mentori și profesorii debutanți, cei în curs de obținere a gradelor didactice sau care au trecut de pe o specializare/ treaptă de învățământ, pe alta. Împărtășirea experiențelor de la clasă, proiectarea în echipă a unor strategii eficiente, legate de problematica tulburărilor de învățare sau comportamentale, interasistențele sunt activități colaborative care vor îmbunătăți climatul educațional. Ne propunem ca implicarea în activități de formare la nivel european să fie o strategie de suport academic, afectiv-motivațional, pentru cadrele didactice aflate în una dintre situațiile menționate.
Percepția comunității școlare asupra activității didactice va înregistra un progres de minim 25 % a rezultatelor obținute prin chestionare de satisfacție a profesorilor și elevilor, în comparație cu chestionarul completat înaintea derulării proiectului.