Atelier de formare profesori Erasmus+

Capacitatea de lectură şi înţelegere a unui text este o problemă din ce în ce mai evidentă a tinerilor, motiv pentru care analfabetismul funcţional ca fenomen înregistrat în statistici recunoscute naţional şi european reprezintă o provocare. Această competenţă trebuie cultivată de la cele mai mici vârste, din perioada prealfabetizării copiilor, identificându-se o interdependenţă între activitatea de ascultare şi cea de lectură individuală conştientă. În cadrul proiectului Erasmus+ “Împreună pentru o comunitate şcolară de succes”, cu numărul de referinţă 2023-1-RO01-KA122-SCH-000120827, în perioada 27-29 martie 2024 a fost organizat un atelier de formare cu titlul "Voce de poveste. Rolul activităţilor de ascultare şi comprehensiune n prevenirea analfabetismului funcţional", care a fost susţinut de doi formatori cu experienţă în domeniu, respectiv Liliana Scîntei, doctorand UPSC, Chişinău, asis. univ. UDJG (DPPD), membru ILA (Int. Listening Association), şi Alina Oancea, psiholog, scenarist, autoare de căţi pentru copii. Participanţii au fost cadre didactice, învăţători şi profesori de la şcoli din Galaţi, respectiv Şcoala Gimnazială nr. 25, Şcoala Gimnazială "Grigore Moisil" şi Şcoala Gimnazială "Miron Costin". În cadrul atelierului dedicat profesorilor, s-au urmărit tipuri de comunicare, comuncarea paraverbală, exerciţii de dicţie, lectura cu voce tare, emoţiile transmise prin voce, exerciţii de foniatrie. La final, s-a experimentat lectura expresivă în grup prin metoda "learning by doing", consemnându-se observaţiile, indicaţiile particulare pentru o lectură de poveste. Activitatea a fost un real act de schimb de bune practici, fiind valorificate competenţele participanţilor, iar autoevaluarea a constituit un act de reflecţie şi de regândire a actului didactic.