Ateliere de lectură şi gândire critică pentru elevii din învăţământul primar

Analfabetismul funcţional ca fenomen înregistrat în statistici recunoscute naţional şi european reprezintă o provocare cu care se confruntă din ce în ce mai mulţi tineri. Capacitatea de lectură şi înţelegere a unui text constituie o problemă acută, ca urmare postpandemică a utilizrii necontrolate a dispozitivelor tehnologice şi a schimbării dinamicii relaţiilor interumane.

Fiindcă această competenţă trebuie cultivată din perioada prealfabetizării copiilor, se identifică un raport de dependenţă între activitatea de ascultare şi cea de lectură individuală conştientă. În cadrul proiectului Erasmus+ “Împreună pentru o comunitate şcolară de succes”, cu numărul de referinţă 2023-1-RO01-KA122-SCH-000120827, în perioada 28-29 martie 2024 au fost organizate ateliere de lectură cu voce tare, "Voce de poveste. Rolul activităţilor de ascultare şi comprehensiune n prevenirea analfabetismului funcţional", susţinute de Alina Oancea, psiholog, scenarist, autoare de cărţi pentru copii. Participanţii au fost circa 150 de copii din 5 clase primare de la Şcoala Gimnazială "Miron Costin" şi s-a avut în vedere lectura expresivă a unei poveşti. În cadrul atelierelor, elevii au fost încurajaţi să îşi exprime emoţiile, să facă supoziţii despre personaje pe marginea unor indicii, s-a urmărit înţelegerea unor termeni noi, crearea unor asocieri, recurgând la experienţa personală, la motivaţia unor alegeri. La final, s-a evaluat implicarea tuturor elevilor, motivaţia de a răspunde, formularea unor enunţuri elaborate pentru a exprima mesajul textului, capacitatea de prelucrare a informaţiilor audiate, consemnându-se observaţiile, indicaţiile particulare pentru percepţie complexă a poveştii. Activitatea a fost de impact, o formă de demonstracţie practică a lucrului cu cartea, cu textul, fiind valorizate experienţele copiilor, competenţele de comunicare în limba maternă, asigurând o atmosferă antrenantă propice învăţării.

 

Atelier de formare profesori Erasmus+

Capacitatea de lectură şi înţelegere a unui text este o problemă din ce în ce mai evidentă a tinerilor, motiv pentru care analfabetismul funcţional ca fenomen înregistrat în statistici recunoscute naţional şi european reprezintă o provocare. Această competenţă trebuie cultivată de la cele mai mici vârste, din perioada prealfabetizării copiilor, identificându-se o interdependenţă între activitatea de ascultare şi cea de lectură individuală conştientă. În cadrul proiectului Erasmus+ “Împreună pentru o comunitate şcolară de succes”, cu numărul de referinţă 2023-1-RO01-KA122-SCH-000120827, în perioada 27-29 martie 2024 a fost organizat un atelier de formare cu titlul "Voce de poveste. Rolul activităţilor de ascultare şi comprehensiune n prevenirea analfabetismului funcţional", care a fost susţinut de doi formatori cu experienţă în domeniu, respectiv Liliana Scîntei, doctorand UPSC, Chişinău, asis. univ. UDJG (DPPD), membru ILA (Int. Listening Association), şi Alina Oancea, psiholog, scenarist, autoare de căţi pentru copii. Participanţii au fost cadre didactice, învăţători şi profesori de la şcoli din Galaţi, respectiv Şcoala Gimnazială nr. 25, Şcoala Gimnazială "Grigore Moisil" şi Şcoala Gimnazială "Miron Costin". În cadrul atelierului dedicat profesorilor, s-au urmărit tipuri de comunicare, comuncarea paraverbală, exerciţii de dicţie, lectura cu voce tare, emoţiile transmise prin voce, exerciţii de foniatrie. La final, s-a experimentat lectura expresivă în grup prin metoda "learning by doing", consemnându-se observaţiile, indicaţiile particulare pentru o lectură de poveste. Activitatea a fost un real act de schimb de bune practici, fiind valorificate competenţele participanţilor, iar autoevaluarea a constituit un act de reflecţie şi de regândire a actului didactic.

Sondaj de satisfacție a părinților privind calitatea educației din şcoală

Experiența subiectivă pe care o au elevii și profesorii în școală crește nivelul de implicare în activitățile de învățare și influențează pozitiv performanțele, fiind reduse problemele emoționale sau comportamentale. Se vor exersa activități în echipă, acțiuni colaborative în școală și în afara ei, dezvoltând un parteneriat real școală-familie-comunitate, în urma căruia elevul să devină mai motivat să învețe. Se vor accesa mai ales resursele digitale îmbinate cu elemente de lucru outdoor, aceste strategii contribuind la crearea unui climat caracterizat de siguranță emoțională și atmosferă de colaborare. Este relevantă pentru acest proiect și colaborarea dintre profesorii mentori și profesorii debutanți, cei în curs de obținere a gradelor didactice sau care au trecut de pe o specializare/ treaptă de învățământ, pe alta. Împărtășirea experiențelor de la clasă, proiectarea în echipă a unor strategii eficiente, legate de problematica tulburărilor de învățare sau comportamentale, interasistențele sunt activități colaborative care vor îmbunătăți climatul educațional. Ne propunem ca implicarea în activități de formare la nivel european să fie o strategie de suport academic, afectiv-motivațional, pentru cadrele didactice aflate în una dintre situațiile menționate.https://forms.gle/WJc9QYktsQUXioW28

Lectura în parteneriat

Într-o lume în care digitalizarea e în plină dezvoltare, elevii trebuie să conștientizeze cât este de important este să știe să citească, dar și să înțeleagă ceea ce citesc. Cărțile sunt hrană pentru creier și inimă. Îi ajută pe copii să gândească, să fie creativi, să vină cu propuneri pentru a rezolva o situație problemă. În acest sens, a fost realizată o activitate la clasa a II-a D, coordonată de doamna profesor pentru învățământul primar, Adina Lupu, în parteneriat cu elevii clasei a VII- a D (având ca diriginte pe doamna profesor Mihaela Teodor). Având la bază cartea ,,Charlie si fabrica de ciocolată’’de Roald Dahl, școlarii au lecturat împreună pasaje din cartea prezentată. Cei mari ofereau ca exemplu lectura lor , apoi elevii mai mici încercau să prezinte ceea ce a fost citit. Au realizat în colaborare o recenzie a cărții prezentând și ilustrând evenimentele importante ce au avut loc în poveste. Momentul de reflecţie – sintetizare impresiilor despre personajele cărții, realizând apoi prin metoda cvintetului, o scurtă prezentare a personajului preferat. Lectura are puterea de a-i forma și educa pe cei mici. Lectura oferă motivația și trezește dorința de a afla mai mult, de a cunoaște , de a trăi alături de personajele favorite toate experiențele, aventurile, bucuriile și dezamăgirile lor, realizând un liant emoțional și socioafectiv între generații.

Citim împreună!

Pentru optimizarea integrării școlare a elevilor cu tulburări sau dificultăți diverse ( îndeosebide citire), a fost realizată o activitate de lectură ,,Citim împreună’’ la clasa a II-a D de către doamna profesor pentru învățământul primar, Adina Lupu, ca activitate centrată pe elev în cadrul proiectului Erasmus+ "Împreună pentru o comunitate școlară de succes" nr. 2023-1-RO01-KH122-SCH-000120827 . În timp ce elevii citeau povești/ benzi desenate, s-a creat un cadrul intim, familiar, primitor: au audiat muzica de relaxare, au gustat un ceai cald și brioșe.

Starea de relaxare le a oferit elevilor curaj, încredere în forțele proprii si o atitudine pozitivă față de lectură. Rutina de a citi în fiecare zi e foarte importantă și trebuie asociată cu o stare de confort, pentru ca experiența să fie receptată pozitiv în vederea internalizării motivației pentru lectură. Copiii își îmbogățesc vocabularul, discută despre cele citite, prezintă în fața colegilor cartea, personajul preferat, pe baza cărților studiate deprind tehnici și metode de literație, își dezvoltă creativitatea și comunicarea. La finalul activității, a fost realizată o expoziție de benzi desenate bazate pe textele citite . Toți copiii au citit și continuă să citească , acum în clasa a II-a, iar fiecare are acasă cel puțin o carte pe lună citită din clubul de lectură. Elevii devin astfel mult mai independenți și pot să abordeze orice text.